Ahad, 31 Oktober 2010

TAAT KPD ALLAH, RASUL & PEMIMPIN YG TAAT KPD KEDUANYA...


An-Nisaa [59] Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya.

taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu.

Taat kepada Allah dan Rasul tiada syarat. Taat kepada pemimpin bersyarat iaitu taat selagi tidak bercanggah dengan Allah dan Rasul.

Tidak wajib taat kepada mana-mana makhluk dalam perkara melibatkan dosa. Dalam satu hadis, taat kepada raja, taat kepada Allah (taat kepada raja yang taat kepada Allah). Walaupun dipentah oleh seorang Habsyi yang kepalanya panjang atau seorang pemimpin yang cacat anggotanya, selagi tidak bertentangan dengan Islam.

Wajib taat kepada pemimpin yang betul mengikut Islam, sepertimana sahabat taat kepada Nabi Muhammad s.a.w.

  • Taubah [20] (Sesungguhnya) orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah dengan harta benda dan jiwa mereka adalah lebih besar dan tinggi darjatnya di sisi Allah (daripada orang-orang yang hanya memberi minum orang-orang Haji dan orang yang memakmurkan masjid sahaja) danmereka itulah orang-orang yang berjaya.
  • Taubah [21] Mereka digembirakan oleh Tuhan mereka dengan pemberian rahmat daripadanya dan keredaan serta Syurga; mereka beroleh di dalam Syurga itu nikmat kesenangan yang kekal.

Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya

1) Balik kepada Allah melalui Al-Quran. Dalam quran ada 500 ayat hukum dari 6,666 ayat.

2) Balik kepada Rasul, jika rasul masih hidup

3) Balik kepada Hadith. 3000 hadith yang diguna dalam ilmu feqah dari 1juta hadith.

Ulama mengeluarkan hukum feqah berdasarkan 500 ayat quran dan 3000 hadith.

Dalam mengeluarkan hukum juga mesti mengikut turutan Quran dahulu, kemudian Hadis.

Ilmu yang sebenar ada pada Allah. Ada perkara Nabi tidak tahu, baginda tanya Jibrail. Ada benda Jibrail tidak tahu, dia tanya Allah.Allah pencipta yang sangat bijak.

  • Yusuf [76].......dan tiap-tiap orang yang berilmu pengetahuan, ada lagi di atasnya yang lebih mengetahui,
  • Ya-sin [81].....Dan Dialah Pencipta yang tidak ada bandinganNya, lagi Yang Maha Mengetahui

jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya.

Hari Kiamat ialah "hari checking", untuk Allah check kesungguhan, kommitmen kita melaksanakan perintahnya. Hari perbicaraan yang diadilil HAKIM kepada segala HAKIM, yang tahu perkara ghaib dan nyata. Walaupun Allah maha mengetahui dan boleh buat keputusan tanpa perbicaraan, tetap diadakan perbicaraan sebagai tunjukajar kepada manusia.Dalam hadith riwayat Tarmizi, manusia pada hari itu sangat lemah seperti anak kambing. Lemah sehingga terpaksa dipapah malaikat:-

  • Qaf [21] Dan (setelah itu) datanglah tiap-tiap orang (ke Padang Mahsyar), disertai (dua malaikat: Yang satu menjadi) pembawa dan (yang satu lagi menjadi) saksi;

Kalau masalah kita sesama kita tidak diselesaikan di dunia, maka ia akan diselesaikan oleh Allah di akhirat, dimasukkan ke dalam api, diberi minum air yang menggelegak, diberi makan buah zaqqum yang sangat busuk.

  • Al-Haqqa [37] Yang tidak memakannya melainkan orang-orang yang melakukan perkara yang salah.
sumber - nasbunnurain

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails